چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024
image

همایش داوری برگزار شد

روز دوشنبه ۱۴ دی ماه١٤٠١ همایش آموزشی با موضوع مباحث کاربردی حقوق داوری در سالن کنفرانس اداره کل   بنادر و دریانوردی استان بوشهر توسط كميسيون آموزش كانون وكلاي دادگستري استان بوشهر برگزار شد.

 

در اين همايش كه با حضور گسترده علاقه مندان به مباحث داوري تشكيل شد ،  سيروس شهرياري دبير علمي همايش گفت  داوری نه تنها از موارد توسعه ی قضایی در یک کشور خواهد بود، بلکه نماد تمدن و فرهنگ داوري پذيري آن جامعه است چرا که مردم در این نهاد حقوقی به اشخاص خصوصی به عنوان داور اعتماد می کنند تا دعاوی آن ها را بین  خودشان حل و فصل کند.

شهرياري افزودوقتی رای داور در روند داوری خودش صادر شد، نوبت به اجرا و اعتراض می رسد  و وکلایی که به جریان داوری و قواعدش مسلط هستند، می توانند آرا داوری و حتی موسسات معتبر داوری را به چالش بکشنددر این جاست که نقش وکلا حتی در روند اعتراض و اجرای رای داوری بسیار پررنگ است.

 

رئيس كميسيون آموزش كانون وكلاي اضافه نمودما وکلا بیشترین ارتباط را با روند داوری از ابتدا تا انتهای تنظیم قرارداد داریمو اصولا بهترین قرارداد داوری، قراردادی است که از سوی وکلا تنظیم شود.

همچنين تاكيد نمود برای تنظیم قراردادی که حاوی شرط داوری است یک وکیل و حقوق دان می داند شرط داوری باید چه شرایطی داشته باشد شرایط صحت معامله، تعیین موضوع اختلاف،  حدود اختیارات داور و به طور کلی شرط داوری جزئیاتی دارد که دانستن آن شرایط ضروری است و به طور حتم این دانش در اختیار جامعه ی وکلاست.

 

دبیر علمی همایش با تاکید بر نقش وکلا در شناخت تقصیر شرط داوری یا صحت و بطلان قرارداد، گفتدر موارد مختلفی ما موضوعی را به طور کلی خارج از حدود اختیارات داور یا خارج از شرط داوری می دانیمو همین باعث می شود رای داور اگر هم صادر شده باشد از موجبات بطلان باشدهمچنین در دعاوی که در دادگستری مطرح است اگر طرفین اختلاف،   خودشان هم شرط داوری کرده باشنداز طریق محکمه، داور تعیین می شود.

 

شهریاری با اشاره به اینکه “بیشتر محاکم نظرشان این است که داور از بین وکلا باشد، اضافه کرددر اینجا نقش وکلای مسلط به حوزه ی داوری بسیار خودش را نشان می دهددر روند داوری اگر وکیل به عنوان داور انتخاب شد که معمولا هم وکلا انتخاب می شوند و این موضوع در قراردادهای عادی که اخیرا مردم منعقد می کنند و وکیل را به عنوان داور انتخاب می نمایند، دیده می شود؛ توقع می رود که وکلا آراء داوری شان حاوی تمامی ویژه گی های یک رای جامع و مانع باشد و همچنین توقع می رود که آیین داوری از سوی وکلا به نحو احسن رعایت شود.

 

گفتنی است در این همایش علمی تخصصی که از ساعت نه و سی دقیقه تا یک و سی دقیقه ظهر ادامه داشت سه بحث مفصل با محوریت موضوعی داوری از جمله ۱ـ شرط داوری و قرارداد  داوری، ۲ـ ابطال رای داور.۳ـ دعاوی اصل ۱۳۹ قانون اساسی و اینکه چه دعاوی داوری پذیر هستند یا نیستند؟ به ترتیب از سوی دکتر بهنام حبیبی درگاه، دکتر رضا خشنودی و دکتر رضا  نجفلو مهمانان و سخنرانان این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

insert_chart_outlined بازدید: 145
نویسنده: admin

local_offerبرچسب ها

کانون وکلا همایش داوری استان بوشهر

insert_commentنظرات

mode_comment نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید